Nadchodzi zima. Co na to nasz samochód?

Samochód w czasie zimy"Brace yourself, Winter is coming!" powiedziałby Ned Stark, jeden z bohaterów kultowej już "Gry o Tron". Nie tylko my powinniśmy przygotować się na zimę kupując cieplejsze ubrania czy ocieplając dom, ale musimy również przygotować samochód, gdyż zima to zawsze pewnego rodzaju wyzwanie dla akumulatora, silnika, płynów i innych elementów eksploatacyjnych.

Zima to wyzwanie

Dla wielu kierowców zima to najtrudniejszy okres w roku. I to nie tylko dlatego, że wcześniej zapada zmrok, czy nawierzchnie stają się bardziej śliskie. Trudne warunki pogodowe na drodze to jedno. Najpierw jednak trzeba na te drogi wyjechać, a czasem może to być trudne. Ułatwione zadanie mają właściciele samochodów trzymający je w garażu. Gdy auto jest schowane przed mrozem, nie grozi mu to, co większości pojazdów, czyli zamarznięcie. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na…

Akumulator

Bez niego nie ma co marzyć o odpaleniu silnika. Wielu z was na pewno usłyszało charakterystyczny dźwięk podczas próby włączenia samochodu. Przyczyn może być wiele, nie tylko stan naładowania akumulatora. Może to być wina elektryki w samochodzie lub alternatora. Jeśli chcecie mieć pewność, że wszystko jest w porządku, warto przed okresem zimowym odstawić używany samochód do mechanika, który sprawdzi stan instalacji elektrycznej specjalnymi przyrządami pomiarowymi. Tylko wtedy można mieć pewność, że wszystko jest w porządku, albo dokładnie namierzyć usterkę i przeprowadzić niezbędne naprawy. Na stan elektryki w samochodzie powinni przede wszystkim zwrócić uwagę właściciele kilku i kilkunastoletnich samochodów. Nie ma co ukrywać, że wraz z wiekiem układy naszego samochodu nie dają sobie rady z trudniejszymi warunkami. Specjaliści z warsztatów i stacji diagnostycznych zawsze doradzają, by nie obciążać samochodu podczas postoju. Należy wyłączyć światła, radio i wszystkie inne źródła zużycia prądu.

Ale to nie wszystko, czyli hamulce i zawieszenie

Gdyby przygotowanie do zimy ograniczało się jedynie do sprawdzenia akumulatora, ładującego go podczas jazdy alternatora czy ogólnej sprawności układów elektrycznych w samochodzie, to byłoby zbyt łatwo. Jednym z najważniejszych czynników bezpieczeństwa na drodze jest ogumienie. Należy sprawdzić stan opon przed zimą, a w czasie użytkowania samochodu sprawdzać ciśnienie w oponach. Niektórzy radzą, aby pompować opony azotem, dzięki czemu dłużej utrzymują ciśnienie. Stan napompowania opon to nie tylko kwestia bezpieczeństwa. To także czysta ekonomia, gdyż słabo napompowane opony zwiększają spalanie podczas jazdy.

Podczas gdy na drodze jest ślisko, a umiejętności wielu kierowców pozostawiają wiele do życzenia, ważne jest, aby mieć sprawne hamulce. W ich przypadku należy zwrócić uwagę na zużycie klocków oraz ogólny stan tarcz hamulcowych. Innymi dość istotnymi elementami układu hamulcowego są przewody, a także płyn hamulcowy i hamulec ręczny. Te elementy również warto skontrolować w stacji diagnostycznej, aby mieć pewność, że nasze auto nie stanowi zagrożenia dla innych.

Zawieszenie również musi być sprawne. Jakiekolwiek większe zużycie tego ważnego elementu w samochodzie może wydłużyć drogę hamowania na śliskich nawierzchniach i może spowodować wpadnięcie w poślizg na zakręcie. Zużyte zawieszenie wpływa bardzo negatywnie na stan opon - https://www.motobi.pl/.

Płyn chłodniczy i spryskiwacze

Zima, zwłaszcza ta ostra, to prawdziwy test dla obietnic marketingowców reklamujących płyny do spryskiwaczy. Aby być spokojnym, nie warto inwestować w tanie płyny, które mają temperaturę zamarzania bliską temperaturze wody. Jeśli płyn jest tańszy od wody to można być podejrzliwym. Aby płyn do spryskiwaczy był wart użycia, musi gwarantować temperaturę zamarzania na poziomie około -20°Celsjusza.

W przypadku płynu chłodniczego, nie powinno się z nim dziać nic złego. Zdecydowana większość płynów stosowanych na rynku może zamarznąć dopiero przy temperaturze niższej niż -37°C. Gdyby jednak istniała konieczność dolania płynu, należy być pewnym jaki jest już wlany, gdyż skład ma kolosalne znaczenie. Jeśli nie macie wiedzy na ten temat, warto pozostawić to fachowcom w stacjach diagnostycznych.

Czy jesteście gotowi?

Nie warto bagatelizować sprawdzenia stanu technicznego samochodu przed zimą. Nie chodzi już tylko o aspekty ekonomiczne, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo na drodze. Samochód nieprzygotowany, to samochód niebezpieczny. Pomijając już fakt, że nieprzygotowanie samochodu oznacza zwykle jego przymusowy postój.