Mercedes AMG

Mercedes AMG GTCzy niewielkie przedsiębiorstwo może napędzić sprzedaż aut samochodowego giganta? Czy możliwe jest, aby w czasach, kiedy triumfy święci produkcja seryjna, silniki były tworzone w dużej mierze ręcznie i to w dodatku przez jednego inżyniera? Historia AMG pozwala odpowiedzieć twierdząco na powyższe pytania. Auta z motorami sygnowanymi logo tej wyjątkowej marki należą bez wątpienia do najbardziej prestiżowych we współczesnej ofercie koncernu Mercedes-Benz.

Wszystko za sprawą jej założycieli, którzy ponad pół wieku temu uwierzyli, że skoro granice tworzą ludzie, to nikt inny, jak właśnie oni powinni je przełamywać. Ich filozofia znalazła odzwierciedlenie w rzeczywistości. W 1965 roku sześciocylindrowy skrzydlak AMG został wyścigowym mistrzem Niemiec w klasie samochodów turystycznych, zapowiadając kolejne spektakularne sukcesy brandu i rekordowe wyniki sprzedaży.

Sportowy brand, który powstał z… niechęci do sportu

Korzenie AMG sięgają lat 50. XX wieku. To właśnie wtedy dowodzący koncernem Mercedes zrezygnowali z produkcji samochodów sportowych oraz udziału w wyścigach, uznając je za zbyt kosztowne, pracochłonne i nieprzynoszące wymiernych korzyści. Ich miejsce miały zająć luksusowe limuzyny, obecne na rynku do dnia dzisiejszego, podobnie jak auta sportowe. Te drugie zawdzięczają jednak swoje istnienie kilku osobom z ówczesnej kadry firmy, którzy wysunęli w tym temacie zupełnie inną tezę, nie zamierzając jednocześnie nikogo do niej przekonywać, lecz wziąć sprawy we własne ręce. Opuścili więc mury rodzimej fabryki i rozpoczęli własną przygodę z produkcją silników wyciskających niezwykłe osiągi. Jak się później okazało - historia ta zakończyła się happy endem.

Inżynierowie Mercedesa, którzy udowodnili, że możliwości silnika nie mają granic

W 1967 roku Hans Werner Aufrecht, Erhardt Mechler oraz Manfred Shieck, wywodzący się z załogi Mercedesa, otworzyli niedaleko Stuttgartu biuro konstrukcyjne, produkcyjne i testowe silników wyścigowych. W niewielkim warsztacie usprawniali motory produkowane przez niemiecki koncern, budząc coraz szersze zainteresowanie opinii publicznej. Niebawem zmienili nazwę firmy na AMG - dwie pierwsze litery pochodzą od nazwisk jej założycieli, ostatnia zaś od Grossapach - rodzinnej miejscowości Hansa Aufrechta. Zajęli się także dostosowywaniem podwozi, układów hamulcowych oraz innych systemów i podzespołów do ulepszonych silników. Wszystko w trosce o komfort, bezpieczeństwo i niesamowite wrażenia z jazdy przyszłych kierowców.

Triumf niewielkiej firmy w świecie wyścigów samochodowych

Na pierwszy poważny sukces AMG nie musiało długo czekać. O marce zrobiło się głośno już w 1971 roku, kiedy jej logo trafiło na pierwsze strony niemieckich gazet. Inżynierowie zaledwie w ciągu kilkunastu dni skonstruowali silnik 300 SEL 6. 9, który w prestiżowym wyścigu 24h Spa zajął pierwsze miejsce w swojej klasie i drugie w klasyfikacji generalnej. Siedem lat później przedsiębiorstwo, którego załoga liczyła już kilkadziesiąt osób, przeniesiono do Affalterbach, gdzie znajduje się do chwili obecnej. Rozwój firmy sprawił, że dostarczała duże i wyjątkowo szybkie silniki do niemal wszystkich modeli Mercedesa, udowadniając jednocześnie, że idea downsizingu w ogóle nie wpisuje się w jej filozofię. W ten sposób samochodowy gigant za sprawą AMG powrócił do wyścigów, zdobywając wysokie noty i kolejne prestiżowe tytuły w DTM, zaś z jego taśm produkcyjnych zjeżdżały setki samochodów osobowych wyposażonych w usprawnione silniki. Przełomem okazał się rok 1993, kiedy obie marki podjęły oficjalną współpracę, tworząc model Mercedes-C 36 AMG. Sześć lat od jego premiery koncern z gwiazdą w logo przejął firmę Aufrechta i Mechlera, tworząc brand Mercedes-AMG GmbH. W 2008 roku koncern sprzedał ponad 24 tysiące samochodów.

AMG - więcej niż silniki

Dziś fabryka AMG zatrudnia blisko 800 pracowników. Obok udoskonalania silników Mercedesa, zajmuje się także produkcją podzespołów do modyfikacji samochodów na wersje sportowe oraz wyczynowe. Co ciekawe, przyjmuje również indywidualne zamówienia od klientów. Unika jedynie dalszego tuningowania swoich silników w autach z homologacją, które już w wersji podstawowej, zaskakują niezwykłymi osiągami oraz mocą zaczynającą się od 500 KM. Największym motorem w dorobku koncernu jest sześciolitrowy silnik V12 BiTurbo, którego moc w testach dochodzi do 670 KM. AMG. I chociaż firma z Affalterbach nie produkuje całościowo samochodów, nie ogranicza się jedynie do dostarczania do nich silników. Jej inżynierowie, wraz ze specjalistami z Mercedesa, uczestniczą w tworzeniu każdego modelu od początku do końca. W ten sposób powstają eleganckie samochody z drapieżnym charakterem, gwarantujące dynamiczną jazdę przyprawiającą o szybsze bicie serca i jednocześnie zachwycające komfortem podróży. Dla kogo są tworzone? Dla fanów zawrotnych prędkości i koneserów niepowtarzalnego designu.